Tuesday, November 30, 2010

PeRkArA hArAm YaNg Di BuAt SlUmBeRrr.....

Di antara syarat diterimanya amal soleh adalah bersih dari riya’ dan sesuai dengan sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Orang yang melakukan ibadat dengan maksud agar dilihat manusia lain tak kira la makwe ke, pakwe ke, ibu bapa ke, kawan-kawan hatta orang yang tidak dikenali sekalipun maka dia telah terjerumus pada syirik kecil dan amalnya semuanya menjadi sia-sia……….nauzubillahiminzalik…..=(

Jap2..sebelum pergi lebih ja0h, aku nak terangkan cket ape yang di maksudkan dengan riya’. Perbuatan riya’ adalah satu perbuatan yang dilakukan dengan cara tertentu supaya dilihat orang lain dan dipujinya. Sebagai cont0h laa, seseorang yang menunaikan solat, lalu memperindahkan atau mmperc0melkn s0latnya (cont0h: pergerakan slow m0tion atau baca bacaan dalam solat dengan nyaring ) sedangkan dia mengetahui ada orang yang melihat dan memerhatikannya…haaa..lebih kurg gitu la maksud riya’…=P

Berbeza pula dengan sum’ah, sum’ah ialah satu perbuatan yang dilakukan dengan bermaksud agar di dengar dan di puji oleh orang lain. Cont0hnya, seseorang yang membaca Al-Quran, lalu dia memperindahkan dan mempercunkn suara dan lagunya sedangkn dia tahu ada orang yang dengar dan memperhatikannya…

Jadi, berbalik kita pada riya’ dalam ibadah, Allah s.w.t telah berfirman dalam surah An Nisa’ ayat 142 yang bermaksud :

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. mereka bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.”

Demikian juga jika seseorang itu melakukan suatu amalan dengan tujuan agar di beritakan dan di dengar oleh orang lain, ia termasuk syirik kecil. Rasulullah s.a.w memberi peringatan kepada orang sebegini dalam satu hadith yang di riwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a :

Maksudnya: “ Barangsiapa melakukan sum’ah, nescaya Allah akan menyebarkan aibnya dan barangsiapa melakukan perbuatan riya’, nescaya Allah akan menyebarkan aibnya.”

Dan sesiapa yang melakukan ibadat tetapi dia melakukannya kerana mengharap pujian manusia disamping redha Allah s.w.t maka amalannya menjadi sia-sia belaka (ibarat tin kos0ng..=P). Seperti yang disebutkan dalam satu hadith Qudsi, riwayat Muslim :

“Aku adalah Sekutu Yang Maha Cukup, sangat menolak perbuatan syirik. Barangsiapa melakukan suatu amal dengan dicampuri perbuatan syirik kepadaKu, nescaya Aku tinggalkan dia dan (tidak Aku terima) amal syiriknya.”

Jika seseorang itu melakukan amal s0leh, tiba-tiba terdetik dalam hatinya perasaan riya’, tetapi dia membenci perasaan tersebut, berusaha melawan dan menyingkirkannya maka amalannya tetap sah. Berbeza pula jika seseorang itu diam sahaja dengan perasaan riya’ tersebut, tidak usaha untuk fight dan menyingkirkan bahkan menikmatinya pula, maka menurut sebahagian besar ulama’ amal yang dilakukannya menjadi batal dan sia-sia saja…..

Kesimpulannya, marilah sama-sama kita check dan muhasabah diri kita balik sama ada kita pernah mempunyai perasaan riya’ ataupum sum’ah dalam melakukan amal ibadat kita. Jika ada, sama-samalah kita memoh0n keampunan dari Allah s.w.t Yang Maha Pengampun serta mempertingkatkan kualiti dan kuantiti ibadah kita dalam kehidupan seharian untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t…..WALLAHUA’LAM…..

1 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

ahsanta! post kali ni rgks nmun padat dgn input dan perkongsian yg amt pntg buat smua mukmin dlm pnerusn mlksanakn ibadah..

keep blogging 4 Islam.. (^_^)

Post a Comment